Analytická chémia pre učiteľov
Študent získa úvodné informácie o analytickom procese, princípoch analytických metód a prístupoch ku riešeniu problémov identifikácie, charakterizácie a kvantifikácie chemických látok v chémii, biochémii, biológii, lekárskych vedách, environmentálnych vedách, geológii, geochémii a potravinárstve z pohľadu možností ich využitia pre vzdelávanie učiteľov základných a stredných škôl a chemické pokusníctvo. Študent by mal vedieť ovládať výpočty v analytickej chémii a riešiť modelové situácie zo spoločenskej praxe, ktoré sú diskutované v tlači a médiách.
Študent bude spoluriešiteľom ukážkových problémov z oblasti elementarizácie pokročilých poznatkov a pojmového mapovania poznatkov z analytickej chémie. Diskutované budú možnosti na pokusníctvo z metód analytickej chémie. Teoretické a výpočtové základy sú vyučované prednáške a na seminároch. Po úspešnom ukončení procesu vzdelávania študent rozumie základným princípom prebraných analytických techník, metodík a postupov využívaných na analýzu rôznorodých vzoriek. Vykonáva základné operácie v chemickom analytickom laboratóriu a robí správne rozhodnutia pri návrhu laboratórneho experimentu v oblasti vzdelávania študentov základných a stredných škôl.
Sylabus prednášok
- Predmet záujmu a východiská analytickej chémie. História analytickej chémie v kontexte vývoja spoločnosti. Definovanie pojmov analytická chémia a chemická analýza. Princípy zelenej analytickej chémie a vzdelávanie.
- Ako získavame informácie o látkovej podstate sveta okolo nás? Vedecká metóda poznávania, pozorovanie, meranie, hypotéza, teória. Metódy vedeckej práce v analytickej chémii.
- Analytický signál a jeho vlastnosti. Klasifikácia analytických signálov a šumov. • Všeobecné princípy kvality a kvantity chemických látok. Možnosti a obmedzenia meracích a detekčných analytických metód.
- Analytický postup, metóda a princíp. Stopová analýza a mikroanalýza.
- Klasifikácia analytických princípov podľa selektivity, typu a vlastností analytického signálu (vážková analýza, odmerná analýza).
- Klasifikácia analytických princípov podľa selektivity, typu a vlastností analytického signálu (optické metódy, elektroanalytické metódy).
- Klasifikácia separačných princípov a metód (separačné metódy založené na extrakcii, filtrácii, odstreďovaní, destilácii, chromatografické metódy, elektroseparačné metódy a metódy hmotnostnej spektrometrie a iné).
- Prístupy ku riešeniu problémov identifikácie, charakterizácie a kvantifikácie látok v rôznych oblastiach nášho života.
Sylabus seminárov
- Úvodný seminár - vstupná informácia. Základné koncepcie v analytickej chémii.
- Využitie acidobázických rovnováh v analytickej chémii (základné koncepcie acidobázických rovnováh, acidobázické titrácie)
- Využitie zrážacích a komplexotvorných rovnováh v analytickej chémii.
- Využitie redoxných rovnováh v analytickej chémii.(redoxný potenciál polreakcie, posúdenie priebehu redoxnej reakcie, vplyv vedľajších rovnováh na redoxné reakcie)
- Chyby v meraných dátach. Vyjadrenie kvality výsledkov. (typy chýb v experimentálnych dátach, normálne rozdelenie, aritmetický priemer, medián a smerodajná odchýlka, lineárna regresia.
- Elektroanalytické metódy. (analytické využitie merania elektrických potenciálov, analytické využitie elektrolytických premien látok na elektródach)
- Optické metódy. (vlastnosti žiarenia, absopcia a emisia žiarenia molekulami a atómami, UV/Vis spektrofotometria)
- Transportné a distribučné procesy v separačných metódach. (difúzia, migrácia a konvekčný transport, adsorbcia, rozdeľovacie rovnováhy, iónová výmena)
- Chromatografické separačné metódy. (princíp, vyhodnocovanie signálu, výber podmienok)
- Elektroseparačné metódy. (princíp, vyhodnocovanie signálu, výber podmienok)
- Pedagogická prax
- Pedagogická prax
- Zápočtová písomka zo seminára
Hodnotenie predmetu
Maximálny počet 100 bodov
- Prednáška, max. 60 bodov:
- záverečná skúška zložená z povinnej písomnej časti a dobrovoľnej ústnej časti.
- Seminár, max. 40 bodov:
- záverečný test zo seminárov (koniec semestra)
- aktivita a priebežné testy,
- neúčasť na záverečnom teste seminára je študent povinný ohlásiť aspoň 1 deň dopredu (ak je to možné) resp. sa ospravedlniť najviac 5 pracovných dní po písomke (ak tomu nebránia zvláštne dôvody), inak stráca nárok na náhradný termín písania písomky,
- záverečný test je vytvorený na základe otázok a príkladov zo seminárov.
Celkové hodnotenie predmetu
92 - 100 bodov | A |
84 - 91 bodov | B |
76 - 83 bodov | C |
68 - 75 bodov | D |
60 - 67 bodov | E |
0 - 59 bodov | FX |
Odporúčaná literatúra:
- M. Hutta, M. Masár, R. Bodor, R. Góra, R. Halko, J. Hradski, A. Vojs Staňová, Analytická chémia z pohľadu riešenia spoločenských potrieb a problémov, 2 THETA, Český Těšín, 2020.
- R. Halko, M. Hutta, Vizualizácia laboratória I (CD-ROM) 1. vyd., Bratislava OMEGA INFO, 2010.
- P. Klouda, Moderní analytické metody, 3. vyd., upravené, Nakl. P. Klouda Ostrava, 2016.
- E. Plško, Všeobecná analytická chémia, 2 THETA, Český Těšín, 2011.
- J. Sádecká, A. Purdešová, Úprava vzorky v analytickej chémii, STU v Bratislave, 2012.
- J. Labuda kol., Príručka vybraných pojmov v analytickej chémii, STU v Bratislave, 2012.
- P. Tarapčík, Elektronická zbierka príkladov a úloh z analytickej chémie, STU v Bratislave, 2006.
- Cvičenie: návody na stránke www.analytika.sk.
Podmienky pre absolvovanie cvičení a seminárov
Študijný poriadok Univerzity Komenského v Bratislave, Prírodovedeckej fakulty Článok 4, odsek 9
- ak študent príde na cvičenie nepripravený alebo v priebehu cvičenia sa bude chovať neadekvátne, poruší bezpečnosť pri práci a ohrozí tým svoje zdravie alebo zdravie svojich kolegov, vyučujúci ho môže vylúčiť z cvičenia bez nároku na náhradné odcvičenie úlohy
- študent musí absolvovať všetky laboratórne cvičenia,
- absolvovanie laboratórnych cvičení v sebe zahŕňa nasledujúce: prípravu na cvičenia, vykonanie experimentálnej časti cvičenia a odovzdanie protokolu z každého cvičenia,
- v prípade neúčasti študenta na cvičeniach, musí študent dokladovať dôvod svojej neúčasti, inak mu vyučujúci nemusí uznať zápočet a študent následne nebude pripustený ku skúške
- ak študent vymešká cvičenie a vyučujúci uzná jeho dôvody ako opodstatnené, docvičovanie úloh resp. získanie bodov stratených kvôli neúčasti sa bude riešiť individuálne na základe okolností a písomnej dohody medzi študentom a vyučujúcim
- študenti majú nárok na jeden náhradný termín (spravidla v 13. týždni semestra), počas ktorého si môžu docvičiť vymeškané úlohy (okrem prípadov menovaných v prvom bode)
- študent je povinný nahlásiť ešte pred absolvovaním cvičenia každú skutočnosť, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť a zdravie ľudí v laboratóriu alebo spôsobiť materiálne škody
- ak študent vymešká viac ako jeden seminár bez dôveryhodného dokladovania dôvodu neúčasti, vyučujúci mu nemusí uznať zápočet a študent následne nebude pripustený ku skúške
- ak niektorý seminár alebo cvičenie odpadnú v dôsledku sviatkov alebo dekanského/rektorského voľna, body získateľné za tieto aktivity sa odpočítajú z maximálneho počtu bodov a percentuálna úspešnosť študenta sa vypočíta pomocou zníženého maximálneho počtu dosiahnuteľných bodov.
Ostatné problémy sa budú riešiť v zmysle Študijného poriadku UK v Bratislave zverejneného na webovej stránke fakulty.