Interaktívna výučba analytických detekčných a identifikačných metód
Anotácia projektu:
Študenti stredných škôl a základných škôl, u ktorých sa konštatovala nízka úroveň čítania s porozumením sa postupne stávajú vysokoškolákmi, pre ktorých máme väčšinou ešte stále pripravené klasické písané skriptá a učebnice. Projekt je zameraný na pokračovanie implementácie ešte stále novej motivujúcej formy (multimediálnosť, prípadové štúdie a prístup zjednocujúci pre študenta zdanlivo nesúvisiace poznatky) výučby analytických detekčných a identifikačných metód pre bakalársky a magisterský stupeň vysokoškolského štúdia. Otvorený charakter tejto formy vzdelávania poskytuje možnosť jej integrácie aj do PhD štúdia a tiež do celoživotného vzdelávania špecialistov pracujúcich s novými detekčnými a identifikačnými metódami (Elektroanalytické, UV-VIS, IČ, Ramanova spektrometria, ICP-MS, ICP-AES, IMS a mnohé iné). Cieľom tohto projektu je vytvorenie ďalšej modernej multimediálnej hypertextovej učebnice vo forme interaktívneho nosiča, ktorá bude nadväzovať na už existujúce a vo výučbe úspešne využívané materiály podporujúce rozvoj praktického tvorivého myslenia študentov a aj učiteľov. Multimediálna učebnica bude zahŕňať najnovšie teoretické a praktické poznatky v oblasti detekčných a identifikačných metód orientované na analytickú prax spolu s otvorenou webovou platformou. Výstupy projektu budú aktívne motivovať študentov vysokých škôl s prírodovedným zameraním ku komplexnému pohľadu na miesto, súčasné možnosti a výzvy detekčných a identifikačných metód v kombinovaných a aj komprehenzívnych postupoch chemickej analýzy. Cieľom je podrobnejšie a názornejšie poznanie zjednocujúcich fyzikálnych a chemických princípov týchto metód formou elementarizácie pokročilých poznatkov, pojmového mapovania, vizualizácie cez videosekvencie, animácie na sprostredkovanie tvorivého riešenia zložitých problémov cez e-learing a virtuálne laboratórium. Projekt sa zamerá tiež na viaczmyslové vnímanie (vidieť, počuť, ohmatať, precítiť, pochopiť) a objasňovanie nových poznatkov na vhodne zvolených príkladoch.
Výstupy projektu:
"Detekčné a identifikačné metódy zamerané na optické analytické metódy a elektroanalytické metódy"
- Detekčné optické analytické metódy
- Detekčné elektroanalytické metódy
2. Vysokoškolský učebný materiál:
"Laboratórne cvičenia z optických metód chemickej analýzy"
- Atómová absorpčná spektrometria
- Atómová emisná spektrometria
- Molekulová absorpčná spektrometria v UV-VIS oblasti spektra
- Molekulová fluorescenčná spektrometria
- Infračervená spektrometria
- Ramanová spektrometria
3. Videá z laboratórnych cvičení elektroanalytických metód (18 videí)
- Cyklická voltampérometria (3 videá)
- Chronoampérometria (2 videá)
- Chronopotenciometria (2 videá)
- Square-wave voltampérometria (5 videí)
- Rozpúšťacia voltampérometria (6 videí)
4. Súbor prípadových štúdií - experimenty
- HPLC- DAD – 3D FLD analýza rastlinných farbív v machovke a rýchla spektrofotometrická analýza
- HPLC_DAD analýza papriky – potvrdenie identity a stanovenie kapsaicinoidov
- Pasco Spectrometer - Návod na použitie
- Kolorimetrická analýza spektier vybraných potravinárskych farbív
-
Cvičenie z Elektroanalytických metód – fotodokumentácia:
- stanovenie Vitamínu C (kyseliny askorbovej) v nápojoch (džúsoch);
- stanovenie fluoridov v ústnych vodách pomocou ISE;
- stanovenie medi v odpadových vodách
Odkazy na zdroje venujúcej sa danej problematike:
.......
doc. RNDr. Róbert Bodor, PhD.
Mgr. Iveta Boháčová, PhD.
doc. RNDr. Róbert Góra, PhD.
doc. RNDr. Radoslav Halko, PhD.
Mgr. Jasna Hradski, PhD.
RNDr. Katarína Chovancová, PhD.
doc. RNDr. Marián Masár, PhD.
RNDr. Csilla Mišľanová, PhD.
RNDr. Simona Procházková, PhD.
RNDr. Peter Troška, PhD.
doc. RNDr. Andrea Vojs Staňová, PhD.